תמיכה בהתמודדות עם מחלת הסרטן

"הדברים שאנחנו תופסים כטרגדיות למעשה אינם טרגדיות כלל, אלא אם אנחנו בוחרים לראות אותם ככאלה, כי אנחנו יכולים להתייחס אליהם כאל הזדמנויות לגדול, ואז ניווכח לדעת שהם בעצם רמזים ואתגרים שאנו עשויים להזדקק להם כדי לשנות את חיינו....אתם רואים שהימים הקשים הם אלה שהפכו אתכם למי שאתם היום. זה כמו לשים אבן במערבל, יש לך ברירה, לצאת מזה מרוסק או מלוטש". אליזבט קובלר-רוס

למרות שליווי רוחני מוענק למתמודדים עם כל סוגי המחלות הידועות לנו, ישנה כיום התייחסות ייחודית לצרכים של אנשים ונשים אשר מתמודדים עם מחלת הסרטן.

אדם אשר מתבשר על ידי הרופא שלו "יש לך סרטן" חווה בדרך כלל סערה נפשית חזקה הכוללת מגוון רגשות; מחרדה וחסר אונים, דרך הלם, הכחשה ואימה.

בתודעה הקולקטיבית, המילה "סרטן" מזוהה לעיתים קרובות עם מוות, ולמרות שכיחות ההחלמה מהמחלה, היא עדיין מעוררת פחד גדול. חלק מהפחד הזה קשור בידיעה שהטיפולים במחלת הסרטן קשים, לעיתים קרובות קשים וכואבים מהמחלה עצמה.

התמיכה הרוחנית במתמודדים עם מחלת הסרטן כוללת התייחסות לכל אחד מהשלבים בו האדם נמצא: בין אם זה השלב הראשון, לאורך הטיפולים, בין הטיפולים גם כשמרגישים טוב, וכן, אם ריפוי של הגוף לא קרה – והאדם מתכונן לפרידה מהחיים.

לכל שלב כזה נדרשת התייחסות שונה בהיבטים הרגשיים והרוחניים.

קבלת הבשורה הקשה – צורך להתייחס לסערה הרגשית שהאדם ובני משפחתו חווים, כמו גם התייחסות לאובדנים השונים שהאדם פוגש בחייו.
מבחינה רוחנית ישנו צורך לעודד את האדם לאמון בעצמו, לתקווה, ביכולות ההחלמה והבחירה שלו וכן צורך לחזק את התומכים הישירים.
כמו כן, לעיתים קרובות הבשורה מביאה עימה טלטלה של עולמו הפנימי של האדם – קריאה לתשומת לב לאורח-חייו, תפישותיו, מערכות היחסים שלו, רצונותיו וחלומותיו.
בשלב זה ניתן לתמוך בתפילה, הגות רוחנית משותפת, שיחות מלב אל לב.

שלב הטיפולים – זמן אשר עשוי להיות מאתגר מאד מבחינה גופנית ונפשית. האדם עובר במהירות ממצב בריא לתחושה חזקה של חולי בגלל סימפטומים מגוונים; חולשה קיצונית, כאבים במקומות שונים, חולשה של מערכת החיסון, תסמינים נוירולוגים ועוד.
לעיתים קרובות שלב זה מאופיין בחוסר וודאות, אשר קשור בתחושה של איבוד שליטה, כאשר יש צורך לחכות לתוצאות של סקירות רפואיות ובדיקות.
מבחינה רוחנית זהו זמן שמצריך סבלנות, גיוס וגילוי כוחות פנימיים, וכן ליצור מערכת תמיכה מתפקדת ומרפדת. אצל אנשים רבים מתעוררות שאלות של משמעות, תהיות תיאולוגיות, פילוסופיות ורוחניות. שאלה שכיחה בזמן זה היא "למה דווקא אני?"
התמיכה הרוחנית יכולה להתבטא בהילינג, מדיטציה מונחית, הגות משותפת ויצירת מרחב שקט לצמיחה רוחנית.

החלמה ושיקום – זהו זמן של הקלה ואופטימיות אשר עשוי להיות משולב בפחד מפני חזרה של המחלה. תקופות אלה של החלמה והתאוששות מזמינות להתבוננות וסקירה של הצרכים העמוקים; הנפשיים הרוחניים של האדם, הקשבה לסדרי-עדיפויות וכן התבוננות על מערכות היחסים של האדם.
מבחינה רוחנית זמנים אלה טובים לתראפיה רוחנית המשלבת הקשבה לצרכים הרוחניים / נשמתיים עמוקים של האדם. לעיתים ניתן לגלות הקשרים ושורשים של המחלה באירועי-עבר מכאיבים, וכך לפתור ולרפא אותם כדי לשחרר כוחות חיים והחלמה למערכת הגוף והנפש.

הכנה לפרידה – לעיתים מחלת סרטן אלימה מביאה למוות. אני מאמינה בכל ליבי שמוות צפוי מסרטן (או כל מחלה אחרת) אינו עונש ואינו כישלון אלא עוד דרך לסיים את החיים, דרך אשר מאפשרת התמודדות שלמה ומודעת.
אני מאמינה שבשיתוף עם רפואה פליאטיבית (רפואה תומכת ומקלה) טובה, הליווי הרוחני יכול לחולל פלאים באדם ובמשפחתו. במרחב של פרידה מודעת ניתן לעורר תקשורת מיטיבה עם קרובים ואהובים, ליצור טקסי-פרידה, לנסח צוואה רוחנית ולהתכונן למוות בכל דרך שהאדם יבחר.

כל מסורת רוחנית ודתית התייחסה למוות בתשומת לב יתרה, כדי לאפשר צמיחה רוחנית וקדושה לקראת סוף החיים. בין אם אתם מחזיקים בתפישה מטריאליסטית או בהישארות הנשמה ובחיים שאחרי-המוות, מה שחשוב הוא האופן שבו תחיו עד שתמותו.
אני מלווה את האדם ומשפחתו במקום זה כדי לאפשר יותר ויותר קירבה, אהבה, השלמה וחיבור.

 

*איני נוקטת פה עמדת "בעד" או "נגד" רפואה משלימה / אלטרנטיבית אשר תחליף את הרפואה המערבית, ומכבדת כל בחירה של אדם להתאים את דרך הטיפול וההחלמה שלו על פי תפישתו, כוחותיו ואמונתו. יש בי אמון במתנות הרפואה המערבית כמו גם במתנות הרפואה הטבעית – ואינטגרציה בין השתיים מבורכת בעיני.


אנא השאירו פרטי התקשרות ואחזור אליכם בהקדם